Istnieją cztery główne typy skrzyń biegów w samochodach, w tym szybkie, ślimakowe, równoległe i koncentryczne. Omówimy różnice między tymi czterema rodzajami skrzyń biegów i to, co każdy z nich robi. W międzyczasie możemy zapoznać się z różnymi rodzajami skrzyń biegów, aby dowiedzieć się, która z nich jest dla nas odpowiednia. Przekładnia ślimakowa to najczęstszy rodzaj przekładni w pojazdach.
Co trzeba wiedzieć o skrzyniach biegów?
Ten układ przekładni składa się z koła ślimakowego. Ślimak i przekładnia są czasami określane jako napęd ślimakowy i koło ślimakowe, ale ta terminologia jest myląca. Przekładnia ślimakowa odnosi się do pojedynczego koła ślimakowego, natomiast napęd ślimakowy odnosi się do całego zespołu. Przyjrzyjmy się bliżej przekładni ślimakowej. Koncentryczna przekładnia jest mała i kompaktowa i wykorzystuje zasadę przekładni planetarnej. Działa płynnie dzięki wielu zębom, dużemu współczynnikowi nakładania się i mechanizmowi wyważania maszyny. Miniaturowa koncentryczna daf skrzynia biegów charakteryzuje się wysokim przełożeniem prędkości i wysoką wydajnością jednostopniową i wielostopniową przekładnią. Jest szeroko stosowany w maszynach do gumy i tworzyw sztucznych, obróbce drewna i energetyce wiatrowej. Charakteryzują się również długą żywotnością. Koncentryczne przekładnie są szeroko stosowane w różnych typach urządzeń, w tym w silnikach przemysłowych, generatorach i przemysłowych układach napędowych. Przekładnie równoległe mają kilka zalet. Są trwałe i wytrzymują szeroki zakres warunków pracy. Posiadają obudowę z żeliwa sferoidalnego, która zapewnia wysoki poziom wytrzymałości. Poza tym ich precyzyjnie obrobione koła zębate zapewniają cichą i wolną od wibracji pracę. Dostępne są w wersjach z podwójną, potrójną i poczwórną redukcją, standardowo o średnicach wału wyjściowego od 70 mm do 390 mm.
Ze względu na wysoki poziom kontaktu metal-metal przekładnie muszą być dokładnie monitorowane, aby uniknąć awarii. W sposób proaktywny skrzynie biegów są poddawane kilku testom, w tym gęstości żelaza, smarowania i stanu oleju. Wśród nich test AN i SS316 służą nie tylko do monitorowania stanu przekładni, ale także do sprawdzania nieprawidłowego wyczerpania dodatków.